Gerade wenn Sie am Telefon Kritik äußern oder jemanden tadeln müssen, sollten Sie dies vorsichtig formulieren. Etwaiges Augenzwinkern oder ermunterndes Lächeln sind schließlich nicht zu sehen – es sei denn Sie skypen. Doch auch dann sollten Sie sorgsam die richtigen Worte wählen. Die folgende Liste von Secretary Today hilft Ihnen dabei.
Secretary Today steht für perfekte britische und amerikanische Korrespondenz, Gespräche, Telefonate, Geschäftsbesuche und sicheren Small Talk. Fordern Sie Ihren persönlichen Business English Trainer jetzt zum kostenlosen 30-Tage-Test an – klicken Sie hier ...
Giving negative feedback or criticism on the phone takes a lot of skill. You not only have to choose the right words, you also have to be careful how you use your voice so you don’t sound too aggressive. After all, the person you are talking to can’t see your facial expressions. Here are some softeners you can use when you have to say something unpleasant, and a list of adjectives and the prepositions they are usually followed by. They will help you find the right tone, and the right words, whoever you are talking to.
Softeners for introducing criticism
- I’m afraid …
- I’m sorry to report that …
- John told me to tell you he’s very sorry but …
How to express worry | How to express mild dissatisfaction | ||
etwas befürchten | to be afraid of | enttäuscht sein über / von etwas | to be disappointed with / about |
irritiert sein | to be confused about | unzufrieden sein | to be dissatisfied with |
anders sein als | to be different from | beunruhigt sein | to be disturbed / worried about |
How to express stronger dissatisfaction | How to express very strong dissatisfaction | ||
erbost / verärgert sein | to be angry with / annoyed with / about to be vexed with / about (BE) to be mad with / at so. (AE) | sehr verärgert sein | to be furious about something to be furious with someone to be beside oneself to be livid |
Note: "with" is usually used when you are talking about people, "about" is usually used when you are talking about things. "He is angry with you and he is angry about the delay."
Here are examples of how you can use some of these words
- I’m sorry to tell you that Mr Maxwell is disturbed about something he heard last week.
- I’m afraid that Hans is mad with the whole team.
- Mr Miller asked to phone. He wants to know why the results are so different from what was expected.
- Hans told me to tell you that he’s really very angry about the mistakes.
Frischen Sie jetzt regelmäßig Ihr Englisch auf. Egal, ob Sie Englisch-Anfängerin oder Englisch-Profi sind. Secretary Today - Professionelles Business English für Sekretärinnen und Assistentinnen. Jetzt 1 Ausgabe kostenlos testen!